Über Credo Blattgold Credo Gourmet Gold und Silber Videos Anleitung

Historia i techniki pozłacania

Pozłacanie polega na pokrywaniu powierzchni, zwykle metalowej lub kamiennej, warstwą złota lub stopem innych metali w kolorze złotym. Ma ono na celu ozdobienie przedmiotu i nadanie mu wyjątkowo szlachetnego wyglądu. Pozłacane obiekty, np. statuy, posągi czy elementy wież kościelnych, mają sprawiać wrażenie wykonanych z czystego złota, co nie byłoby możliwe z powodu wysokiej ceny oraz kruchości tego metalu szlachetnego.

Historia pozłacania

Już w antyku pozłacano statuy i wnętrza budynków, o czym świadczą m.in. znaleziska w Egipcie oraz greckie przekazy. W każdej kolejnej epoce w dziejach sztuki korzystano z tej techniki zdobienia, pozłacając różnego rodzaju powierzchnie. Powstał nawet zawód pozłotnika – rzemieślnika, który specjalizował się w pozłacaniu.

Złocenie na pulmencie

Prawdopodobnie najstarszą metodą pozłacania jest tzw. złocenie na pulmencie. Metoda ta nie nadaje się do pozłacania przedmiotów i powierzchni na wolnym powietrzu, ponieważ stosowany w tym przypadku materiał nie jest wystarczająco odporny na działanie wilgoci. Technikę tą stosuje się najczęściej w przypadku pozłacania ram obrazów, obić ściennych w zamkach i pałacach, jak również ołtarzy i rzeźb kościelnych. Pulment to podkład pod złocenie powstający z połączenia glinki zwanej bolusem z klejem naturalnym, który bardzo dobrze trzyma złoto.

W naszej ofercie mamy dla Państwa zarówno pulment w postaci mokrej – do natychmiastowego zastosowania, jak również suchej, który należy rozrobić z wodą przed użyciem.

Złocenie z Kölner Instacoll

Kölner Instacoll opracowany został w latach 70. i jest dziś najczęściej stosowanym podkładem klejącym do złoceń obiektów na wolnym powietrzu. Pozwala uzyskać taki sam stopień połysku jak w przypadku złocenia na pulmencie. Jest łatwy w użyciu.

W naszej ofercie znajdą Państwo produkty Kölner Instacoll do złoceń na wysoki połysk oraz do złoceń matowych. Można ich używać w trakcie pozłacania m.in. miedzi, mosiądzu, żelaza, kamienia, drewna, gipsu, styropianu oraz tworzyw sztucznych. Powierzchnie podatne na utlenianie należy najpierw zagruntować i utrwalić lakierem nawierzchniowym. W przypadku chłonnych podłoży należy nakładać kilka warstw podkładu Kölner Instacoll.

Złocenie na mikstionie olejnym

Złocenie na mikstionie olejnym jest również bardzo popularne. Jak sama nazwa wskazuje, rolę spoiwa pełni w tym przypadku olej. Powierzchnia pokryta mikstionem olejnym jest odporna na działanie wilgoci – w przeciwieństwie do złocenia na pulmencie, dlatego technika ta nadaje się do pozłacania obiektów na wolnym powietrzu. Należy jednak pamiętać, że spojonego olejem złota nie można polerować agatem, dlatego złocenie na mikstionie olejnym umożliwia uzyskanie wyłącznie matowej pozłoty.
Do nakładania mikstionu nadaje się w szczególności pędzel szczecinowy, a do usuwania nadmiaru mikstionu specjalna, niestrzępiąca się bawełniana szmatka do złocenia na mikstionie olejnym.

Wybór metody i materiałów

Wybór metody pozłacania zależy przede wszystkim od rodzaju i właściwości powierzchni, która ma zostać pozłocona, jej lokalizacji oraz pożądanego efektu. W przypadku pozłacania dużych powierzchni na wolnym powietrzu stosuje się zupełnie inne materiały niż w przypadku artystycznego pozłacania niewielkich obiektów, które wymagają użycia bardziej subtelnej techniki.

Do pozłacania artystycznego stosowane jest często złoto płatkowe umieszczone na bibułce. Za pomocą noża pozłotniczego przycina się złoto na poduszce pozłotniczej, a następnie przenosi na powierzchnię pokrytą wcześniej odpowiednim spoiwem klejącym.
Do poprawiania i renowacji pozłoty oraz do złocenia bardzo małych przedmiotów nadaje się złoto w proszku, którym posypuje się podłoże pokryte wcześniej spoiwem klejącym.

Lakiery metaliczne


Lakierów metalicznych mogą używać Państwo bez specjalnego przygotowywania. Są one odporne na działanie czynników atmosferycznych, dlatego nadają się do pozłacania powierzchni i przedmiotów nie tylko wewnątrz pomieszczeń, lecz również na wolnym powietrzu. Lakiery metaliczne można stosować na prawie każdej powierzchni. Ich cechą szczególną jest możliwość mieszania ze sobą różnych kolorów, przez co mogą Państwo uzyskać wyjątkowe odcienie.

Artystom malarzom, którzy w swojej pracy potrzebują zwykle mniejszej ilości materiałów pozłotniczych, polecamy zakup kasetki malarskiej z farbami metalicznymi w różnych kolorach.

Akcesoria pozłotnicze

W przypadku pozłacania niezwykle istotny jest wybór odpowiednich narzędzi. Oprócz pędzli oferujemy Państwu m.in. kość mątwy, za pomocą której można łatwo usunąć zeschnięte resztki farb i klejów. Do prac ze złotem płatkowym polecamy zakup rękawiczek ochronnych, poduszki pozłotniczej oraz noża pozłotniczego, a do polerowania pozłoty wykonanej techniką złocenia na pulmencie agaty polerskie.

Złota płatkowego od 22 karatów nie należy pokrywać lakierem nawierzchniowym. Prawdziwe złoto jest wyjątkowo szlachetne i tym samym trwalsze od każdego lakieru nawierzchniowego. Lakier nawierzchniowy znacznie zwiększa natomiast trwałość powłoki wykonanej ze srebra płatkowego oraz szlagmetalu.

Złoto jadalne

Jadalne złoto płatkowe stworzone zostało z myślą o zupełnie innym zastosowaniu – nadawaniu wyjątkowo wytwornego wyglądu potrawom i napojom. W naszej ofercie znajdą je Państwo w postaci różnej wielkości płatków i drobinek – w pojemnikach z otworkami lub w formie książeczek z płatkami przełożonymi bibułką.

Jadalne złoto płatkowe świetnie nadaje się m.in. do dekoracji deserów oraz przezroczystych napojów.